Jak powstają okazje cenowe?

  • Okazje na okazje

Każdy z nas lubi promocje, prawda? Jednak ich mechanizm powstawania to nie tylko założenie, że dany produkt będzie tańszy. To przede wszystkim zaplanowana kampania marketingowa, która ma wiele odsłon. Postaramy się przybliżyć kilka z nich.

Sezonowość a niskie ceny

Każdy miłośnik zakupów jest w stanie potwierdzić, iż kilka razy do roku niemal wszystkie marki, niezależnie od rodzaju sprzedawanego towaru, organizują bardzo duże wyprzedaże. Ich czas trwania nie jest raczej długi, a obniżone ceny to naprawdę duża oszczędność. Tym bardziej są one dla klienta atrakcyjniejsze – świadomość tego, ile można zaoszczędzić oraz fakt, iż taka okazja np. w sklepie TopShop nie będzie trwała długo sprawia, że konsumenci patrzą na takie promocje z o wiele większą chęcią i gotowością do zakupów.

Tymczasem takie akcje promocyjne nie są wcale dla klienta… a dla sklepu. Warto przyjrzeć się, kiedy powstają największe w roku okazje cenowe:

  • marzec: początek wiosny, wyprzedaż produktów zimowych
  • kwiecień maj: wyprzedaż produktów wiosennych
  • sierpień: wysprzedaż produktów letnich
  • październik: wyprzedaż produktów jesiennych

Jak widać, sklepy organizują wyprzedaże, ponieważ wolą sprzedać swoje towary w obniżonej nawet o 70% cenie, aniżeli nie sprzedawać ich w ogóle. Ponadto takie akcje promocyjne są okazją do zrobienia miejsca w magazynach, które jest potrzebne na towary z nowej kolekcji czy sezonu.

Okazja to okazja na promocję

Marketingowcy mają jeszcze jeden trick, który zachęca klientów do kupna większej ilości, aniżeli normalnie lub po sięgnięcie po produkty, których normalnie by nie kupili – to różnego rodzaju okazje. Mowa tu przede wszystkim o powszechnie obchodzonych świętach np. Walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, Dzień Matki, Święta Bożego Narodzenia itp. Są one związane z kupnem jakiegoś rodzaju podarunkiem, dlatego zorganizowanie w tym czasie promocji np. kup 2 za cenę 1, atrakcyjne boxy lub limitowane edycje – to właśnie sposób na zadowolenie klienta, który czuje, że otrzymuje coś za niższą cenę, w rzeczywistości wydając na dane produkty więcej, niż normalnie. Warto tutaj wspomnieć, że niekiedy zdarzają się promocje które pomimo wielkich obniżek cen, generują bardzo duże przychody i są organizowane… tylko i wyłącznie w tym celu. Są to oczywiście znane na całym świecie Black Friday czy Cyber Monady.

Stałe promocje

Warto zwrócić uwagę, iż są promocje, które trwają nieustannie. Dobrym przykładem jest tutaj sklep Złote Wyprzedaże, gdzie atrakcyjne ceny to norma, jak również portal Zrabatowani.pl gdzie poprzez wydawanie, można liczyć na zwrot gotówki. System cashback jest w pełni darmowy, a warunkiem skorzystania z tej promocji jest konieczność bezpłatnej rejestracji. Przed dokonaniem zakupów w wybranym przez siebie sklepie warto jest odwiedzić dedykowaną mu zakładkę, by dowiedzieć się o obowiązujących promocjach. Uzbieranie w wirtualnym portfelu kwoty 50 zł sprawia, że klient może liczyć na zwrot gotówki lub na możliwość wydania jej na kolejne zakupy.

Skomentuj