Lekka kuchnia na letnie dni

21 June 2017
  • Czas na letnią kuchnię

Wiele osób marzy o tym, by w czasie wakacji mieć smukłą figurę. Kluczem do tego jest zrównoważona dieta. Lato to czas świeżych warzyw oraz owoców, na których opiera się lekka kuchnia. Dowiedz się, jak zadbać o zdrowy jadłospis i poznaj łatwe sposoby na przygotowywanie niskokalorycznych potraw!

Lekka kuchnia sezonowa – jakie warzywa i owoce jeść latem?

Staraj się sięgać przede wszystkim po świeże warzywa i owoce, których nie brakuje na straganach o tej porze roku. Lubisz truskawki? Przygotuj z nich koktajl – wystarczy, że włożysz je do blendera, dodasz trochę maślanki oraz cukru i gotowe! Do tego sprawdzą się zarówno blendery kielichowe, jak i ręczne, które można znaleźć na stronie sklepu Avans, gdzie przyjmowane są kody rabatowe.  Do sezonowych owoców zalicza się także wiśnie oraz czereśnie. Warto przyrządzić z nich kompot albo wykorzystać do zrobienia dżemu, najlepiej słodzonego sokiem jabłkowym zamiast białego cukru. Poza owocami, spróbuj też świeżych warzyw. W czerwcu dostępne są m.in. rzodkiewki, szparagi, coraz łatwiej też znaleźć bób. Ten ostatni sprawdzi się jako alternatywa dla chipsów – jest doskonały jako przekąska na film albo spotkania z przyjaciółmi. Z kolei ze szparagów możesz przyrządzić pyszną zupę-krem. Wypróbuj nowe warzywa i ciesz się ich smakiem!

Gotowanie na parze

Lekka kuchnia ściśle wiąże się z gotowaniem na parze. Do przyrządzania potraw nie trzeba wtedy korzystać z tłuszczu, a na dodatek para pozwala zachować wiele składników mineralnych i witamin. Co więcej, ta metoda gotowania nie zajmuje zbyt wiele czasu, co sprawia, że obiad szybko jest gotowy. Trzeba tylko pamiętać, że para wydobywa z jedzenia sól, dlatego należy oszczędne dodawać tę przyprawę − najlepiej już po gotowaniu, by uniknąć przesolenia. Jeśli chcesz zacząć odżywiać się w ten sposób, zainwestuj w parowar albo szybkowar. Można w nim przygotować kilka potraw w tym samym czasie. Modele w korzystnych cenach, kupisz na eMag, gdzie często można trafić na atrakcyjne promocje i zniżki. Warto też rozważyć zakup specjalnych wkładek do garnków, wykonanych z metalu albo koszyczków z bambusa. Wszystkie te akcesoria kuchenne pozwolą Ci gotować smaczne i lekkostrawne potrawy.

Zdrowe zamienniki

Wrogiem lekkiej kuchni są półprodukty. Ich zaletą jest to, że pozwalają zaoszczędzić trochę czasu, jednak w większości przypadków nie są zbyt dietetyczne i zawierają niezdrowe składniki.  Dlatego zamiast gotowych sosów, lepiej przyrządzić coś samemu – dzięki temu, będziesz wiedział, co dokładnie jesz i zyskasz pewność, że np. Twój sos albo pasta do chleba nie mają zbyt wiele tłuszczu, konserwantów ani cukru. Przygotowując dania samodzielnie, możesz stosować zdrowe zamienniki i, np. przy przyrządzaniu deserów, korzystać z ksylitolu zamiast cukru albo zastąpić gotowy spód do ciasta, zdrowszym, zrobionym samodzielnie. Z kolei, gotując obiad, warto zamiast śmietany do makaronu  podawać jogurt naturalny albo zrezygnować z gotowych mieszanek przypraw i samemu je przyrządzić, np. z suszonych i startych warzyw. Nawet jeśli zajmie to trochę dłużej, organizm na pewno zauważy różnicę.


Jeśli Twoim celem jest utrata zbędnych kilogramów, poza stosowaniem diety, zastanów się jeszcze nad regularnym uprawianiem sportu. Letnia pogoda sprzyja amatorom pływania i jazdy na rolkach, jest też doskonała na wycieczki rowerowe. Postaraj się przynajmniej 2 lub 3 razy w tygodniu skorzystać ze słońca, by wykonać ulubione ćwiczenia, a przekonasz się, że szybko zauważysz korzystne efekty, jakie daje zdrowy styl życia.

Skomentuj