Jak nie dać się oszukać podczas zakupów?
„Niepowtarzalna okazja”, „Tylko u nas”, „Jesteśmy najlepsi”, „Płać mniej, kupuj więcej” i z wieloma innymi, podobnymi sloganami mamy do czynienia niemal każdego dnia. Z racji tego, że reklama staje się coraz bardziej agresywna, więc my – jako konsumenci – jesteśmy też coraz bardziej ostrożni. Pomimo to, nadal zdarzają się sklepy i inne podmioty handlowe, które są w stanie nasz oszukać. Podpowiadamy jak robić zakupy przy zachowaniu wszystkich procedur bezpieczeństwa i by nie dać się nabrać na chwytliwe hasła.
Macie dobre produkty, ale opinię nie
Zakupy w Internecie są szczególnym sposobem pozyskiwania dóbr. Jeszcze kilka lat temu notoryczne próby oszustwa były niemal synonimem e-shoppingu. Na szczęście, czasy te minęły. Obecnie w Internecie znaleźć można cieszące się coraz większym powodzeniem portale, które pozwalają na ocenę sklepów. W prosty i szybki sposób, możesz wpisać nazwę interesującego Cię sklepu, a następnie dowiedzieć się, na podstawie doświadczeń innych klientów, jak inni go oceniają. Warto również poczytać komentarze, które niekiedy mogą być odpowiedzią na konkretne pytania np. czy zakupione produkty były zgodne z opisem, zdjęciem itp.
Oczywistym jest, że sklep, który nie cieszy się dobrą opinią, nie jest godny zaufania, jednak niekiedy pozory mylą. Warto zdać sobie sprawę z faktu, że istnieje również coś takiego jak budowanie pozytywnej lub negatywnej opinii w Internecie. To pierwsze zazwyczaj zlecane jest przez dany sklep, by pracownicy podszywający się pod klientów wydawali dobrą opinię. Konkurencja natomiast może zlecić coś przeciwnego. Takie komentarze wbrew pozorom łatwo jest rozpoznać, bije od nich sztuczność, a daty kolejnych wpisów zazwyczaj nie odbiegają od siebie znacznie. Tak czy siak, zawsze warto jest się zapoznać z reputacją sklepu przed dokonaniem zakupu.
Sprawdź czy sklep posiada certyfikaty
Równie wiarygodne okazują się być certyfikaty, nagrody i wyróżnienia przyznawane sklepom przez rankingi, prowadzone przez np. takie portale jak Money.pl, Gazele Biznesu, Opineo czy Biznes.pl. Oczywiście niektóre firmy mogą próbować podrabiać takie tytuły, dlatego warto zwracać uwagę na szczegóły: rok w którym przyznane zostało dane wyróżnienie oraz konkretna kategoria.
Jak zachować ostrożność w sklepach stacjonarnych?
Wydaje się, że wchodząc do sklepu stacjonarnego nasza uwaga jest bardziej wyostrzona – w końcu widzimy sprzedawców, możemy dotknąć i sprawdzić każdy przedmiot. Niestety pomimo tych „pewniaków”, wszelkiego rodzaju chwyty (które dalekie są od przysłowiowych „chwytów marketingowych”) są stosowane częściej, niż się wydaje.
Promocje – to zupełnie inne okazje cenowe, niż te które oferowane są na Zrabatowani.pl Można je skategoryzować jako komunikaty ogłaszające atrakcyjne oferty, które w rzeczywistości mają ukryty przekaz, np. „Kup 2 za 1” ale tylko wtedy, gdy wartość kupowanego produktu przekracza 100 zł.
Wagi – może się wydawać, że waga jaka jest – każdy widzi i miejsca tu na oszustwo po prostu nie ma. A jednak, coraz częściej supermarkety chwytają się coraz to nowych metod, by podbić ciężar ważonego asortymentu.
Ceny – podana na etykiecie sklepowej cena, może się niekiedy okazać inną od tej, która wbijana jest na kasę podczas sprzedaży. Oczywiście jest to pomyłka i sprzedawca nie miał złych intencji, jednak czytanie paragonów po odejściu od kasy może okazać się nawykiem, który oszczędzi nasze pieniądze.
Etykiety – na nie warto zwracać uwagę w odniesieniu do oferty sklepu – promocyjna gazetka głosi, że ser kosztuje 2 zł. Tak, owszem, ale za 100 g produktu, który sprzedawany jest w 500 g kawałkach.
Poznaj swoje prawa
By być w pełni świadomym konsumentem, któremu wszelkiego rodzaju oszustwa handlowe są dobrze znane, warto jest sięgnąć podstaw, a więc poznać swoje prawa. Poświęcenie chwili uwagi na kilka istotnych zdań, może okazać się metodą, która nie tylko pozwoli na zaoszczędzenie, ale również odejmie Ci kilku niepotrzebnych problemów. Dlatego zawsze czytaj regulamin sklepu, zasady promocji oraz warunki reklamacji, a w wolnych chwilach zerknij na stronę traktująca o prawach konsumenckich:
http://www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl/
Zrabatowani.pl współpracują jedynie ze sklepami, które przestrzegają praw konsumenckich oraz dysponują certyfikatami potwierdzającymi wysoki standard jakości produktów oraz obsługi klienta.
Najlepsze promocje dla Ciebie >>>
Skomentuj