Nieuczciwe praktyki w sklepach. Jak nie dać się oszukać?
Jak nie dać się oszukać przy zakupach w sklepie internetowym lub stacjonarnym? Czego należy unikać, a także co zrobić w razie pojawienia się oszustwa? Czy są instytucje, które chronią przed tego typu przypadkami? Ten tekst pomoże Wam zwrócić uwagę na nieuczciwe praktyki kupców oraz na oszustwa, które pojawiają się w przestrzeni handlowej — nie tylko tej internetowej. Warto być uważnym i uniknąć nieprzyjemnych procederów, które potem mogą się skończyć nawet wizytą na policji. Kiedy tylko zapali się Wam lampka ostrzegawcza i poczujecie, że ze sklepem jest coś nie tak, to lepiej odpuścić zakupy.
Święta zakupowe
Zakupowe święta typu Black Friday lub walentynki to świetna okazja na lekkie nagięcie rzeczywistości. Niestety, ale zdarza się, że obniżka sięgająca nawet do 70% w sklepie odzieżowym może być oszustwem. Zdarzają się placówki, w których ceny tuż przed dniem wyprzedaży są sztucznie podwyższane. Problemowi ma zaradzić nowa dyrektywa z Unii Europejskiej, która przy produkcie będącym na wyprzedaży nakazuje poddać najwyższą cenę sprzed ostatnich 30 dni. Zdarza się też często, że podczas Cyber Monday lub wielkich wyprzedaży, sami wpadamy w pułapkę zakupów i zamawiamy rzeczy, które nie są w ogóle potrzebne. Warto pamiętać, że dobra cena to nie wszystko. Lepiej dobrze zastanówcie się przed zakupami i przemyślcie, czy ten produkt posłuży Wam raz, czy może będziecie z niego korzystać regularnie. Dzięki temu nie stracicie czasu na zwroty i reklamacje.
Oszustwa sprzedażowe podczas wyprzedaży
Z założenia każda wyprzedaż to świetna okazja dla klienta. Jednak zdarzają się sprzedawcy, którzy z chęcią korzystają z nieuczciwych praktyk oraz lekko naginają rzeczywistość zakupową. Trzeba być mocno uczulonym na tego typu sytuacje. Niestety, ale przypadki nagłego podwyższania ceny przed wyprzedażami, żeby potem ponownie je przeceniać, pojawiają się nie tylko w sklepach internetowych. Część sklepów stacjonarnych może także skusić się na tego typu rozwiązania — dobrą radą jest śledzić poziom cen nawet na miesiąc przed świętami, Black Friday lub walentynkami. Wtedy tak naprawdę przekonacie się, czy interesująca Was bluzka lub plecak faktycznie są przecenione o 50-60%.
Oszustwa w sklepach stacjonarnych
Będąc w sklepie stacjonarnym, warto uważać nie tylko na zmiany cen. Nieuczciwe praktyki w sklepach stacjonarnych mogą kryć się w drobnych informacjach w regulaminach promocji. Dlatego też warto zatrzymać się na chwilę i przeczytać dokładnie treść regulaminu. Często sklepy umieszczają tam zasady wewnętrzne dotyczące reklamacji. Wraz ze wzrostem świadomości praw konsumenckich możecie uniknąć problemów związanych z zakupami wyprzedażowymi lub tak zwanym towarem przecenionym. Może być tak, że placówka handlowa w regulaminie podaje, że towar na wyprzedaży lub przeceniony nie podlega zwrotowi albo reklamacji. W prawnego punktu widzenia nie jest to prawdą. Tego typu wyjątki dotyczą wyłącznie produktów z wadą fabryczną, o której jako klienci zostaliśmy wcześniej poinformowani. Czujność i świadomość praw oraz obowiązków to podstawa podczas każdych zakupów.
Oszustwa w sklepach internetowych
Niestety, ale sprzedaż w internecie również nie jest wolna od oszustów, którzy czyhają na każdą nieuwagę. Jeżeli jeszcze nie korzystaliście z usług wybranego sklepu, to koniecznie sprawdźcie opinie innych klientów. Zweryfikujcie też, czy placówka faktycznie jest przedstawicielem danej marki lub producenta. Wyszukiwarka Google pomoże z łatwością znaleźć niezbędne informacje na temat każdego ze sprzedawców. Czasem zdarza się tak, że cena wydaje się naprawdę zbyt niska, w stosunku do tego, co oferuje konkurencja. Jeżeli macie przeczucie, że jest coś nie tak, to warto odpuścić. Lepiej kierować się tego typu przeczuciami i skorzystać z droższej oferty, niż potem dowiadywać się o oszustwie. Pomocna bywa też analiza płatności w sklepie internetowym — brak płatności typu chargeback powinien zapalić lampkę ostrzegawczą.
Jak uniknąć wyłudzeń danych w sklepie internetowym?
Nieuczciwe praktyki w sklepach opierają się również na wyłudzeniu danych, które jest częstym przestępstwem internetowym. Dotyczy to zwłaszcza kart kredytowych, dzięki którym fikcyjni przedsiębiorcy mogą potem pobierać szybkie pożyczki. Jeżeli zauważycie pierwszy tego typu sygnał lub czujecie, że padliście ofiarą przestępstwa, to nie czekajcie z reakcją. Udajcie się najpierw do banku i zastrzeżcie dane z karty, a potem konieczna będzie wizyta na posterunku policji. Nie wstydźcie się nigdy, że padliście ofiarą oszustów internetowych. Szybka reakcja oraz większa ilość zgłoszeń pozwoli nie tylko skupić uwagę organów ścigania na nieuczciwym handlowcu, ale także ostrzec innych klientów przed zakupami. Jako konsumenci macie wiele narzędzi do ochrony przed wyłudzeniami — pomaga w tym m.in. instytucja UOKiK oraz Urząd Ochrony Danych.
Reklamacje i zwroty
Czy towar na wyprzedaży lub przecenie podlega zwrotom? Czy sprzedawca może odmówić przyjęcia reklamacji za produkt kupiony w czasie Black Friday? Oczywiście, że nie, a brak dobrej woli sprzedawcy oznacza nieuczciwą praktykę. Wyjątek jest tylko wtedy, gdy przed zakupem zostaliśmy poinformowani o wadzie produktu. Kupując w sklepie internetowym, warto czytać regulamin. Część ze sprzedawców może wprowadzać dodatkowe regulacje, które mogą być dla Was pomocne przy procesie reklamacji. Regulacje ustalane przez sprzedawców to rodzaj umowy, gdzie obie strony zobowiązują się do przestrzegania zasad. Takie uregulowanie musi być też zgodne z zasadami prawnymi obowiązującymi na terenie danego kraju.
Instytucja UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta to specjalnie powołana instytucja o zasięgu krajowym, która ustala zasady oraz chroni konsumentów przed zmowami cenowymi pomiędzy przedsiębiorcami. Jeśli padliście ofiarą przestępstwa, sklep nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań oraz opóźnia proces reklamacji, to warto skierować się do lokalnej delegatury. Na stronach UOKiK znajdziecie także wiele przydatnych poradników, które szczegółowo informują o Waszych prawach konsumenckich i możliwościach prawnych w przypadku pojawienia się oszustwa. W przypadku poważnego oszustwa urzędnik UOKiK czynnie wspomaga oszukane osoby w przewodzie sądowym. Kiedy znajdziecie też zasady sprzedaży oraz regulamin niezgodny z zasadami obowiązującymi w Polsce, to warto go zgłosić do Urzędu Ochronny Konsumenta.
Rzetelni partnerzy w Zrabatowani
Kiedy już wiecie, jak wyglądają nieuczciwe praktyki w sklepie internetowym lub stacjonarnym, to jesteście uzbrojeni w konkretną wiedzę, która pozwoli Wam uniknąć wielu nieprzyjemnych niespodzianek. Możemy z całą pewnością zagwarantować, że w Zrabatowani współpracujemy ze sprawdzonymi partnerami, którzy utrzymują poziom usług na najwyższym poziomie. Wszystkie rabaty promocyjne dostępne na stronie obowiązują w wyznaczonych sklepach stacjonarnych oraz oficjalnym sklepie internetowym. Zrabatowani to wygodne zakupy i jeszcze niższe ceny. Znajdziecie tu największe marki, najlepsze sklepy odzieżowe, a nawet zarezerwujecie taniej miejsce w hotelu.
Najlepsze promocje dla Ciebie >>>
Skomentuj