Zrabatowani.pl - odbierz swój cashback
Zrabatowani.pl - odbierz swój cashback
Przejdź do serwisu Zrabatowani.pl - odbierz swój cashback

Najnowsze wpisy:

  • Płać mniej, oszczędzaj więcej: Siła inteligentnych promocji konsumenckich
  • Wygodne buty na lato – propozycje dla niego
  • Letnie Hity – modne i eleganckie sandały dla niej
  • Porządki na Ogrodzie: Co i Kiedy Zasadzić?
  • Długi weekend czerwcowy. Gdzie pojechać na Boże Ciało?
  • Propozycje wyjazdów dla singli i dla par
  • Jaki Prezent na Dzień Dziecka?
  • SMART WEEK! Czas wielkich promocji!
  • Prezent na Dzień Matki: Co Wybrać?
  • Jakie rozmiary walizek do samolotu?
  • Tanie loty. Gdzie szukać okazji na tanie podróżowanie?
  • Gdzie na wakacje 2023? Wyjątkowe miejsca i atrakcyjne promocje
  • Czy warto korzystać z PPK?
  • Czy warto zakładać lokatę? 
  • O czym należy pamiętać, biorąc chwilówkę?

W sklepie internetowym można zwrócić nawet bluzkę pociętą nożyczkami. Pod jakim warunkiem?

6 October 2015
Brak komentarzy
Przejdź do strony głównej bloga >>
  • W sklepie internetowym można zwrócić nawet bluzkę pociętą nożyczkami. Pod jakim warunkiem?

W sklepie internetowym można – w ciągu 14 dni – zwrócić nawet noszoną bluzkę z plamą, ale sprzedawca ma prawo do odszkodowania za zmniejszenie wartości rzeczy wskutek jej “niewłaściwego sprawdzania”. Wyliczanie jego wysokości nastręcza firmom dużo kłopotów.

Nowela ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów z końca zeszłego roku, która wprowadziła m.in. wiele nowych obowiązków dla sprzedawców internetowych, wydłużyła także klientom prawo do odstąpienia od umowy ze sklepem online, bez podania przyczyn, z 10 do 14 dni.
“Prawo klienta do odstąpienia od umowy zakupu nie zależy od stanu, w jakim towar wrócił do sklepu. Można odesłać też rzecz całkowicie zniszczoną, np. koszulę pociętą nożyczkami krawieckimi” – podkreślał Marcin Jędrzejak, prawnik z nadającej certyfikaty jakości sklepom internetowym firmy Trusted Shops, podczas piątkowej konferencji “Prawo a obsługa klienta w sklepie internetowym”.
Jak mówił Jędrzejak, prawo do odstąpienia od umowy jest ograniczone tylko w kilku wypadkach, np. mebli robionych na specjalne zamówienie czy zapieczętowanych towarów, których nie można zwracać z przyczyn ochrony zdrowia lub higieny – jak lekarstwa.
“Nie można i nie opłaca się ograniczać prawa do odstąpienia od umowy w regulaminie sklepu. Ograniczenia te będą bowiem uznane za klauzulę niedozwoloną, a Prezes UOKiK może w takim wypadku nałożyć karę w wysokości do 10 proc. rocznego obrotu” – podkreślał Jędrzejak.
Jednocześnie jednak nowela dała e-sprzedawcy prawo do uzyskania – pod pewnymi warunkami – odszkodowania z “tytułu zmniejszenia wartości rzeczy będącego wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania zakupionej rzeczy.” Może on sobie potrącić to odszkodowanie z opłaty za towar, zwracanej klientowi. Odstąpienie od umowy oznacza bowiem “powrót” do stanu sprzed zawarcia umowy, tzn. obie strony mają obowiązek wzajemnego zwrotu świadczeń (konsument – zakupionego towaru, a sklep internetowy – otrzymanej zapłaty).
Jednak, jak podkreślali uczestnicy konferencji, właściwie egzekwowanie prawa do odszkodowania jest dla firm najeżone problemami. Po pierwsze dlatego, że kupując w sklepie internetowym, klient ma pełne prawo obejrzeć i wypróbować daną rzecz – według wytycznych – tak jak mógłby to zrobić w normalnym, stacjonarnym sklepie.
Może więc przymierzyć odzież lub buty, zdjąć opakowanie, ale tylko jeśli jest to konieczne do przetestowania rzeczy i jeżeli rzeczy zwykle wystawiane są w sklepie bez opakowania i można je tam przetestować. Może też podłączyć sprzęt RTV do sieci i sprawdzić czy działa, może włączyć odkurzacz i sprawdzić jego ciąg, może zmontować szafę przysłaną w częściach i sprawdzić, jak wygląda, czy wykonać jazdę próbną, np. rowerem.
W niektórych wypadkach to dozwolone i nieobciążone potencjalnym odszkodowaniem testowanie może nawet doprowadzić do całkowitego zniszczenia towaru. Podano przykład rozstrzygnięcia sądu w Niemczech w sprawie łóżka wodnego – sąd uznał, że dopuszczalnym działaniem w ramach przetestowania łóżka wodnego jest jego zmontowanie i napełnienie materaca wodą, mimo iż w wypadku odstąpienia przez konsumenta od umowy, ponowny demontaż oraz spuszczenie wody wiążą się z całkowitą utratą wartości łóżka. W zwykłym sklepie klient mógłby bowiem wypróbować egzemplarz specjalnie do tego przeznaczony.
Jak przekonywali prelegenci, granica między dozwolonym a nadmiernym użytkowaniem jest płynna i łatwo o spór. Jako przykłady, czego z pewnością klientom robić nie wolno, podano dla ułatwienia np. wyjście w przymierzanym ubraniu na spacer, konfigurowanie systemu w sprzęcie komputerowym, zrywanie metek z ubrań, zdejmowanie celofanowych opakowań z płyt DVD czy puszczenie prania w pralce, gdyż – jak brzmi uzasadnienie – tych czynności nie można by wykonać w zwykłym sklepie.
Gdy już sprzedawca jest jednak pewien, że klient nadużył swojego prawa do przetestowania towaru, pojawia się kolejny problem: jak wyliczyć wysokość odszkodowania. Ustawodawca nie określił bowiem wytycznych, jak w praktyce wyliczyć jego wartość. Jak podkreślał Piotr Wasilewski z kancelarii Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy, na razie brak też przełomowych orzeczeń i decyzji, które mogłyby pomóc w tym względzie.
Jak zaznaczył z kolei ekspert Trusted Shops, sprzedawca z pewnością może sobie odliczyć od zwracanej klientowi sumy koszty czyszczenia i naprawy towaru. Jeśli nie uda się doprowadzić towaru do takiego stanu, by sprzedać go jako nieużywany, sprzedawca może zrekompensować sobie utratę dochodu, która wynika z konieczności sprzedaży zwróconego towaru jako towaru używanego.
Co do zasady, wartość kwoty odszkodowania powinna być ustalona w oparciu o porównanie wartości rzeczy nowej z obiektywną oceną wartości handlowej oraz dalszej użyteczności o przydatności nadmiernie użytej rzeczy dla innego “przeciętnego i racjonalnego kupującego”. Jako wskazówkę praktyczną podaje się, że sprzedawca może oszacować, za ile sprzedałby zwróconą rzecz np. na allegro. W wypadku całkowicie zniszczonej rzeczy – jak przykładowa pocięta koszula – sprzedawca może sobie potrącić całkowitą cenę koszuli.
Trzeba też pamiętać o kilku zastrzeżeniach. To na sprzedawcy ciąży obowiązek udowodnienia, że konsument korzystał z rzeczy w sposób, który wykracza poza dopuszczalne sprawdzenie. Dlatego np. Trusted Shops doradza, by dla celów dowodowych w wypadku droższych lub luksusowych towarów dokumentować szkody, sporządzać zdjęcia i zachować ewentualne faktury za naprawę lub pralnię. W wypadku bardzo drogich rzeczy – doradza firma – trzeba zawsze zabiegać o sporządzenie i spisanie protokołu odbioru zwracanej rzeczy, opisując w nim rodzaj zauważonych uszkodzeń. Protokół ten powinien też – o ile to możliwe – podpisać pracownik firmy transportującej.

Źródło: www.pap.pl

Najlepsze promocje dla Ciebie >>>

Skomentuj

Click here to cancel reply

Zatwierdź komentarz
Znajdź nas na:
Zrabatowani.pl
Facebook
Google Plus
Instagram
Twitter
Youtube

Czytaj…

  • Black Friday (19)
  • Black Weekend (2)
  • Boże Narodzenie (39)
  • Cashback (58)
  • Cyber Monday (11)
  • Darmowa dostawa (12)
  • Dla dzieci (42)
  • Dom i ogród (130)
  • Dzień Matki (2)
  • Kody rabatowe (107)
  • Moda (217)
  • Motoryzacja (15)
  • Pink Weekend (4)
  • podróże (9)
  • Pomysł na prezent (109)
  • Promocje w sklepach internetowych (145)
  • Rozrywka i podróże (83)
  • RTV AGD i Elektronika (75)
  • Sport i rekreacja (79)
  • Wielkanoc (3)
  • Wszystkie wpisy (710)
  • Wyprzedaże (158)
  • Zakupy online – porady (240)
  • Zdrowie i uroda (145)

Tags

allegro answear black friday buty cashback DaWanda dla dzieci dom empik hebe home&you jesień kody rabatowe kosmetyki lato moda Mohito niskie ceny pielęgnacja podróż pomysł na prezent porady porady zakupowe prezent promocja promocje rabat rabaty Reserved Simple sport sukienka wakacje wczasy wyprzedaż wyprzedaże zakupy online zakupy przez Internet zakupy w internecie zdrowie zdrowie i uroda zniżki Zrabatowani.pl zwrot gotówki święta
Blog
Zakupy świąteczne: ile i na co przeznaczymy nasze pieniądze? Sprawdź raport Deloitte.
Uśmiechnij się, aby się zalogować! Zakupy przez selfie, odcisk palca czy po prostu głos.
1
Blog Zrabatowani.pl | W sklepie internetowym można zwrócić nawet bluzkę pociętą nożyczkami. Pod jakim warunkiem? - Blog Zrabatowani.pl
class="post-template-default single single-post postid-158 single-format-standard samba_theme samba_left_nav samba_left_align samba_responsive wpb-js-composer js-comp-ver-4.7.1 vc_responsive"