Social media sklepu internetowego
Pojawienie się szeroko pojętych mediów społecznościowych wpłynęło bardzo mocno na wiele dziedzin i zdecydowanie przodują w tym trendzie firmy prowadzone przez internet. Jednak ich ilość i indywidualna specyfika powoduje, że nadal wielu właścicieli nie jest przekonanych do takich działań. Podpowiadamy zatem jak wprowadzić e-sklep w najpopularniejsze rozwiązania dostępne w social media.
Możliwości Facebooka
Zdecydowanie Facebook jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych mediów społecznościowych. Jego pojawienie się zapoczątkowało zupełnie nową erę, a on sam bardzo długo nie miał sobie równych. Obecnie sytuacja wygląda nieco inaczej i portal znajduje co prawda w czołówce, ale wiele specjalistów od marketingu uważa, że od dłuższego czasu nie jest w stanie zaproponować użytkownikom nic więcej, notując tym samym tendencje schyłkowe.
W związku z tym pojawia się wątpliwość czy wdrożenie Facebooka jako integralnej części sklepu internetowego jest w ogóle potrzebne? Przede wszystkim należy przyjrzeć się jego specyfice – trafia on niemal do wszystkich, w szerokiej strukturze wiekowej. Swego czasu pojawiły się głosy, że Facebook jest dla „starszych użytkowników” czyli po 30-stym roku życia. Tymczasem osoby młode nawet jeśli zwracają się bardziej ku nowym mediom, nadal Facebooka posiadają. Zatem daje on bardzo duże możliwości dotarcia do nawet najbardziej wyspecjalizowanej grupy docelowej, jeśli taka oczywiście dotyczy sklepu internetowego.
Zostańmy przy użytkownikach – jedno jest pewne, Facebook daje rozbudowane możliwości odnośnie określenia swojej grupy docelowej. Dane dotyczą bardzo wielu aspektów, takich jak płeć, wiek, lokalizacja, obsługiwany język, a nawet urządzenie z jakiego portal jest przeglądany. Dzięki temu o wiele łatwiej jest komponować przekaz, jak również kierować reklamę, z określeniem bardzo szczegółowych danych odnośnie adresata przekazu.
Czy Facebook to podstawa?
Prowadzenie strony sklepu na Facebooku w przypadku sklepu internetowego jest dobrym posunięciem, jednak warto pamiętać, że to medium jest chyba najbardziej wymagającym ze wszystkich. Ze względu na różnorodność “przekazu” jaki można zamieścić (zdjęcia, wideo, linki) warto jest dobrze zaplanować i z góry założyć jaki wizerunek chce się wykreować i jakiego typu treści będą na nim zamieszczane. Wymaga to więc nieco bardziej rozbudowanej strategii, jak również o czym wielu zapomina – systematyczności. Nuda na stronie facebookowej może wręcz negatywnie wpłynąć na wizerunek sklepu – zdecydowanie warto więc mieć to na uwadze.
Z pewnością Facebook poprzez możliwość komentowania, pozwala na poznanie opinii klientów, jak i wchodzenie z nimi w dyskusje. Nie wspominając o konkursach, które stały się już swego rodzaju formą oczekiwania ze strony klientów.
Ponadto pojawia się opcja, jaką jest system ocen, w odniesieniu do firm na Facebooku. Należy jednak pamiętać, że to obusieczny miecz, który może zarówno zaszkodzić, jak i pomóc. Jeśli jednak biznes jest prowadzony w sposób rzetelny, nie ma się czego obawiać.
Jednym słowem – panel zarządzania Facebookiem i możliwości w kwestii tworzenia komunikatu są rozbudowane na tyle, że łączenie go z prowadzonym biznesem jest rozsądnym krokiem, zwłaszcza, że w nawyki użytkowników wkradło się wyszukiwanie informacji o firmach, właśnie poprzez Facebook.
Instagram, czyli biznes w obrazkach
Pojawienie się Instagrama początkowo nie zwiastowało jego obecnie bardzo dużej popularności, w szczególności, że wyrósł on niejako na serwisach typu Facebook czy Pinterest. Z czasem jednak moda na niego zaczęła rosnąć, a tendencję tą zaczęły wykorzystywać zarówno osoby publiczne, jak i właściciele firm.
Z pewnością średnia wieku na Instagramie jest o wiele niższa niż w przypadku Facebooka i nie będzie on sprawdzał się w prowadzeniu każdego rodzaju biznesu. Jego forma jest nieco luźniejsza, mniej zobowiązująca. Niemniej jednak sklepy internetowe zdecydowanie powinny znaleźć się i na Instagramie.
Przede wszystkim jest to okazja do zaprezentowania swojej oferty. Prowadząc sklep internetowy należy pamiętać, że odpowiednia prezencja towaru to jeden z elementów sukcesywnej sprzedaży. Samo medium słynie z estetyki, nie są wrzucane tam zdjęcia przeciętne, dlatego warto jest nieco pobawić się konwencją i stworzyć swego rodzaju aranżacje, które zainteresują swoją koncepcją potencjalnych klientów. Dodatkową możliwością jest tworzenie krótkich wideo, które w ciekawy sposób mogą wzbogacić przekaz.
Rodzi się pytanie – ale jak dotrzeć do klienta na Instagramie? To proste, ponieważ opiera się on na wspomnianym aspekcie wizualnym, który jest niejako wspomagany przez hashtagi. Dobór odpowiednich fraz może spowodować, że osoba szukająca np. biżuterii wykonanej ręcznie, wpisze takie hasła jak np. handmade, biżuteria, kolczyki itp, dotrze do sklepu oferującego taki asortyment. Wpisując odpowiednie hasła, w pewien sposób kataloguje się swoje zdjęcia. Ponadto Instagram jest bardzo dobrą platformą jeżeli chodzi organizowania konkursów – użytkownicy mają możliwość komentowania, a w przyszłości mają się pojawić również posty sponsorowane.
Nowość, czyli Snapchat
Jednym z “najświeższych” mediów społecznościowych jest Snapchat, który w zeszłym roku – niemal od początku swojego istnienia -wzbudził duże zainteresowanie ze strony miłośników social media. Daje on możliwość nagrywania krótkich filmików i robienia zdjęć, które wysyłane są do grupy znajomych lub wybranych osób, a po 24H od ich umieszczenia znikają z platformy.
Ten rodzaj mediów społecznościowych bardzo szybko przejęły firmy, które starają się wykorzystać drzemiący w tej formie przekazu potencjał. Co prawda jego możliwości w strefie reklamowej są jeszcze mocno ograniczone, jednak mając pomysł można w bardzo prosty sposób kreować swój pozytywny wizerunek, niejako uzupełniając przekaz na pozostałych mediach społecznościowych.
Z pewnością Snapchat jest wykorzystywany głównie przez duże koncerny, które bawią się konwencją, np. oddając swoje konto w ręce influencerów. Jednak nawet mając mały biznes, można go dobre wykorzystać. Warto jest prowadzić relacje z ciekawych wydarzeń, pokazać nieco backstage’u prowadzenia firmy, nawet organizować konkursy.
Jednak tak samo jak w przypadku Instagrama, forma określenia swojej grupy docelowa jest znacznie ograniczona i możliwości zarządzania samym kontem są dość ubogie. Warto jednak zwracać się ku nowym mediom, ponieważ zdecydowanie to one obecnie kreują trendy i są miejscem poszukiwania informacji, zwłaszcza młodych użytkowników.
Podsumowanie
Niezależnie od rodzaju medium społecznościowego jakie jest wykorzystywane do prowadzenia sklepu internetowego, warto zawsze trzymać się złotej zasady – klient ma zawsze racje. Z tego względu wszelkiego rodzaju utarczki słowne czy negatywne komentarze powinny być ignorowane lub rozstrzygane w sposób elegancki. Prowadząc profil społecznościowy swojego biznesu należy pamiętać, że… “internet nie zapomina”. Warto jest więc podjeść do tematu w sposób szczególnie profesjonalny, zdając sobie sprawę z siły, jaką obecnie mają media społecznościowe.
Najlepsze promocje dla Ciebie >>>
Skomentuj