Płatności za zakupy online.
Wraz ze wzrostem sprzedaży w sieci, sklepy internetowe stanęły przed kolejnym problemem – szybkie i rzetelne rozliczenie z klientem. Płatności przez dedykowane serwisy są najczęstszą formą płatności w takim samy stopniu u kobiet, jak i u mężczyzn. Jednakże mężczyźni częściej niż kobiety wybierają bardziej tradycyjne formy płatności, jak zapłata gotówką przy odbiorze towaru czy poprzez tradycyjny przelew (z wpisaniem numeru rachunku bankowego).
Z badania E-commerce w Polsce wynika, że płatności za zakupy online osoby z wyższym wykształceniem dokonują najczęściej przy pomocy szybkich przelewów lub kart kredytowych, podczas gdy konsumenci z niższym wykształceniem wolą płatność SMS-em, płatność ratalną lub przy odbiorze zamówionych towarów.
Klienci dokonujący zakupów w sieci deklarują taki wybór sprzedawcy online, który byłby przede wszystkim bardziej atrakcyjny pod względem ceny łącznej, składającej się na niższe koszty dostawy, poprzez niższe ceny produktów i specjalne zniżki dla wybierających zakup online, kończąc na bezprowizyjnej płatności. Kolejne dwie rzeczy stosunkowo silnie zachęcające do częstszych zakupów przez internet to: szybsza dostawa zakupionego produktu (42%) oraz jasny opis produktów dostępnych w sklepach online (41%).
W najnowszym raporcie o polskim rynku e-commerce, przygotowanym przez firmę Gemius dla Izby Gospodarki Elektronicznej najrzadziej wskazywane czynniki pozytywnie wpływające na zwiększenie częstotliwości e-zakupów to lepsza obsługa klienta w serwisach/sklepach online oraz lepsza dostępność stron sklepów na urządzenia mobilne. Stosunkowo rzadko (20%) badani wskazywali też na wydłużenie czasu na zwrot zakupionych towarów.
W zakresie czynników motywujących do częstszych e-zakupów mężczyźni widocznie częściej od kobiet zwracają uwagę na takie elementy, jak szybsza dostawa, bardziej szczegółowe opisy towarów, czy ogólnie więcej informacji na stronach internetowych. Kobiety częściej od mężczyzn zwracały uwagę na specjalne zniżki dla kupujących przez internet, jako element zachęcający do częstszych e-zakupów.
Niższe koszty i szybsza dostawa towaru to elementy, które o wiele częściej wskazywane były przez najmłodszych badanych (15–24 lat) w porównaniu z respondentami z pozostałych grup wiekowych.
Wszyscy respondenci, niezależnie od wykształcenia, wskazywali na obniżenie kosztów (dostawy, produktów, zniżki dla e-konsumentów) jako czynniki najbardziej motywujące do częstszych zakupów online. Warto jednak zwrócić uwagę na grupę respondentów z niższym wykształceniem – wskazywali oni znacząco więcej kwestii potencjalnie motywujących ich do zakupów, m.in. bezpieczniejsze formy płatności, lepsze warunki gwarancji, wyższą jakość produktów, łatwiejsze korzystanie z e-sklepów, dłuższy termin na zwrot bez podania przyczyny czy też lepszą dostępność stron sklepów na urządzeniach mobilnych.
Wysokie koszty dostawy oraz długi czas oczekiwania na produkt to podstawowe sytuacje, z którymi respondenci spotkali się podczas robienia zakupów internetowych. Na dalszych miejscach uplasowały się: niezadowolenie z otrzymanych produktów wynikające z innych oczekiwań oraz trudności ze znalezieniem w internecie poszukiwanego towaru.
Stosunkowo wysoki odsetek badanych (27%) deklaruje, że nie spotkali się z żadnym z wyżej wskazanych problemów podczas swoich zakupów online.
Więcej szczegółów znajdziesz w raporcie „E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polska”.
Źródło: https://www.gemius.pl.
Najlepsze promocje dla Ciebie >>>
Skomentuj