Kiedy kupować na promocjach?
Promocje – uwielbiamy je jako klienci. Ta specyficzna „słabość” jest przez sprzedawców często wykorzystywana. Czerwona metka jest jak obietnica spełnienia marzeń o niskich cenach, dlatego tak często wpadamy w cenowa pułapkę. Może się wydawać, że sprzedawcy obecnie prowadzą nieustanne promocje, jednak są okresy w roku, na które warto jest zwrócić szczególną uwagę.
Kalendarz wyprzedaży i promocji
Można uznać, że Nowy Rok, to nowe wyprzedaże. To okres, kiedy wiele sklepów prowadzi generalne czyszczenie magazynów, a przed remanentami stara się wyzbyć jak największej ilości towarów z magazynów. Wtedy właśnie zaczyna się poświąteczne szaleństwo, a więc produkty, które często były wcześniej w promocji, w tym okresie można je zakupić po jeszcze większych obniżkach cen. Niekiedy warto zatem powstrzymać się z prezentami pod gwiazdkę i nieco przesunąć ten miły „obowiązek”, ponieważ może się okazać, że będzie to o wiele bardziej opłacalna inwestycja.
W tym okresie najbardziej opłaca się kupować wszelkiego rodzaju sprzęty, zaczynając od małego AGD, po telewizory, odkurzacze itp. To również gorący okres dla dealerów samochodowych, którzy kuszą klientów nie tylko niskimi cenami, ale również szeregiem dodatkowych usług, związanych zarówno z wyposażeniem auta, jak i samą obsługą klienta.
Innym okresem są promocje, które organizowane są w związku ze zmianą sezonu – wówczas można kupić wiele ubrań, które dla sprzedawców należą do poprzedniego sezonu, dla klientów wręcz przeciwnie. Takie wyprzedaże są organizowane zazwyczaj w okolicach lutego i sierpnia.
Kalendarz promocji:
- Początek roku: czyszczenie magazynów
- Luty: wyprzedaże związane z kolekcją zimową
- Marzec: mid season sale (wyprzedaż w środku sezonu)
- Sierpień: wyprzedaże związane z kolekcją zimową
- Październik: mid season sale
- Grudzień: wyprzedaże świąteczne, rozpoczynające się od Black Friday
Istnieje jeszcze inna kategoria wyprzedaży, a są to mid season sale, czyli wyprzedaże w środku sezonu. To jedne z najbardziej wyczekiwanych wyprzedaży, ponieważ wówczas obowiązują największe przeceny, chociaż kolekcja na wieszakach jako tako się nie zmienia. Wyprzedaże te mają miejsce w okolicach marca i października.
I na koniec roku oczywiście promocje związane ze zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia. Często nie tylko polegają one na samej obniżce cen, ale również na tworzeniu przez handlowców rozbudowanych pakietów, zestawów czy dodatkowych bonusów do sprzedawanych produktów.
Czy wyprzedaże opłacają się handlowcom?
Można się zastanowić dlaczego tak wiele razy w ciągu roku organizowane są obniżki cen, które niekiedy sięgają nawet 70%. Warto dodać, że oprócz tego często mają miejsce specjalne eventy związane z różnymi wydarzeniami, np. urodziny sklepu.
Oczywiście nie wiąże się to z jakiegoś rodzaju stratami, a co więcej, kryje się za tym dobrze wypracowana strategia handlowa. Wyprzedaże przede wszystkim są dla właścicieli, managerów i sprzedawców sklepów. Organizują je z własnej potrzeby, a konkretnie „potrzeby miejsca”. Zalegające w magazynach czy wiszące na sklepowych wieszakach ubrania, które nie sprzedały się w „normalnym” czasie, muszą zrobić miejsce nowym kolekcjom, które zwłaszcza w początkowej fazie sprzedaży bywają dość drogie.
Ponadto okazuje się, że nawet gdy ubrania są tańsze, sklepy wykazują większe obroty. Ludzie po prostu dużo chętniej dokonują zakupów lub robią je nawet wtedy, gdy nie potrzebują danej rzeczy kupić. Cena jest na tyle przyciągająca, niska i atrakcyjna, że zachęca do wydawania pieniędzy.
Kiedy warto kupować?
Wszelkiego rodzaju promocje związane są z potrzebą wyzbycia się danego towaru, a więc warto jest decydować się na zakup, zwłaszcza sprzętów, poza sezonem ich użytkowania. Dla przykładu rowery najlepiej jest kupować zimą, ponieważ można nimi jeździć w pozostałe pory roku. Najtańsze i niekiedy wcale nie najgorsze modele będą dostępne właśnie podczas okresu, kiedy jeżdżenie na nich nie jest zbyt miłym doświadczeniem.
Chociaż może się to wydawać nieco szalonym pomysłem, dobrze jest odwiedzić supermarket na chwilę przed zamknięciem, szczególnie gdy rozpoczyna się długi weekend lub w następny dzień jest on całkowicie zamknięty. W szczególności produkty o krótkiej dacie przydatności czy szybko się psujące, takie jak warzywa i owoce, mogą być przecenione nawet o 70-80%. Sprzedawcy wolą sprzedać je niemal za bezcen, w innym wypadku będą zmuszeni je wyrzucić.
Wyprzedaże kuszą i kusić będą. Miło jest zaoszczędzić parę groszy, warto zatem czasem powstrzymać się przed dokonaniem zakupów produktów, po regularnej cenie.
Najlepsze promocje dla Ciebie >>>
Skomentuj