Jaka jest różnica między Black Friday a Cyber Monday?
Wkraczające coraz śmielej w szersze kręgi, tradycje związane z promocjami, cieszące się dużym zainteresowaniem klientów z Zachodu, zyskują coraz większą popularność w naszym kraju. Dlatego dla miłośników promocji przygotowaliśmy minikompendium wiedzy, które przedstawia i analizuje różnice pomiędzy podobnymi do siebie eventami – Black Friday i Cyber Monday.
Internetowy odpowiednik Black Friday
Szeroko wcześniej przez nas opisywany Black Friday jest wieloletnią tradycją, zapoczątkowaną w Stanach Zjednoczonych. Z roku na rok zainteresowanie tym wydarzeniem zaczęło przybierać rozmiary, które doprowadziły do tego, że niektóre sklepy nie tylko zaczęły otwierać się o innych niż zazwyczaj godzinach, (np. o północy) ale nawet rozpoczynały promocyjną sprzedaż już w czwartek!
Nic więc dziwnego, że Black Friday doczekał się niejako swego internetowego odpowiednika. Wraz z rozwojem technologii powstały nowe potrzeby konsumenckie, które doprowadziły do tego, że pojawiło się zapotrzebowanie na promocje obowiązujące w internecie. W związku z tymi oczekiwaniami, w 2005 roku zapoczątkowana została ogólnokrajowa internetowa akcja, która dotyczyła gigantycznych obniżek cen w sklepach internetowych – Cyber Monday
Z roku na rok zainteresowanie amerykańskich konsumentów online zaczęło rosnąc do rozmiarów, które doprowadziły do wydawania nie tylko zawrotnych sum przez klientów, ale również do objęcia zasięgiem wydarzenia państw Azji i Europy.
Jakie są różnice między Black Friday i Cyber Monday?
Oczywiście najbardziej zasadniczą różnicą jest to, iż obowiązujące podczas Black Friday promocje, dotyczą w głównej mierze sklepów stacjonarnych, mocno wkraczając również w kręgi sprzedaży online – niemalże od razu, gdy ta opcja pojawiła się na rynku. Natomiast wydarzenie jakim jest Cyber Monday, ma miejsce jedynie w sklepach internetowych.
Ponadto różni je data. Obydwa wydarzenia mają miejsce zaraz po Święcie Dziękczynienia i w okolicach zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia, jednak żadne wydarzenie nie ma stałej daty w kalendarzu. Black Friday to pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia, a Cyber Monday jest pierwszym poniedziałkiem po Święcie Dziękczynienia.
Kolejną różnicą jest zakres sklepów, jakie biorą udział w wydarzeniach. Black Friday to przede wszystkim wielkopowierzchniowe sklepy, które oferują produkty wielobranżowe. Natomiast Cyber Monday jest także szansą dla sklepów nieco mniejszych, które w porównaniu z dużymi dyskontami, nie mają dużej siły przebicia konkurencji.
Różnią się również artykuły, które podczas promocji cieszą się największym zainteresowaniem klientów. Jeśli chodzi o Black Friday, przoduje dział z elektroniką. Natomiast podczas Cyber Monday największym zainteresowaniem cieszy się dział z ubraniami, obuwiem i dodatkami.
Podsumowanie
Obecność tych dwóch wydarzeń nie tylko wydaje się być w obecnych czasach wymagana, ale wyraźnie widać wzajemne uzupełnienie potrzeb konsumenckich, na zróżnicowanych obszarach. Wydaje się więc, że te dwa wydarzenia nie „przeszkadzają” sobie nawzajem. Black Friday jest mocno zakorzenione w kulturze Zachodu, więc pewnie jeszcze długo będziemy oglądać relacje z tego wydarzenia. Cyber Monday to natomiast zupełnie inna, związana z przyszłością karta, która z pewnością stanie się równie ważnym elementem zachodniej kultury, zyskując z roku na rok kolejne rzesze popularności.
Najlepsze promocje dla Ciebie >>>
Skomentuj