Jak zakupy w sieci widzą Polacy?
Kupujący w sieci odznaczają się wysoką świadomością marek i serwisów e-commerce w niej dostępnych. Dokonując tam zakupów, jako nadrzędny cel stawiają sobie przede wszystkim wygodę, następnie oszczędności, ostatecznie większą możliwość wyboru niż w sklepach offline. Wg kupujących w sieci, dodatkowym atutem takich zakupów jest również bezpieczeństwo oraz (w zdecydowanej większości przypadków) prostota obsługi przysłowiowego koszyka.
Najczęściej wybieranymi przez nich produktami są te z kategorii: odzież, sprzęt RTV / AGD, książki, płyty, obuwie, sprzęt komputerowy oraz urządzenia mobilne takie jak telefony, smartfony czy tablety. Poszukując tych produktów, kupujący online korzystają ze stron sklepów internetowych, wyszukiwarek oraz stron serwisów agregujących oferty bądź kody rabatowe.
Klienci ci, oprócz kupowania w sieci, bardzo często deklarują także poszukiwanie i porównywanie cen produktów online oraz poszukiwanie rabatów na różnych serwisach agregacyjnych. Oprócz niższych cen, w opinii kupujących online, głównym motywatorem do takiej formy zakupów jest szeroko rozumiana wygoda w postaci całodobowego dostępu do sklepu, braku konieczności fizycznej obecności w sklepie czy łatwość porównywania różnych ofert dostępnych na rynku.
Jednocześnie w dalszym ciągu duża część klientów finalizuje transakcję w sklepie tradycyjnym. Efekt ROPO (research online, purchase offline – szukaj w sieci, zamawiaj w sklepie stacjonarnym) dotyczy około połowy e-klientów i jest on zróżnicowany w zależności od kategorii kupowanych produktów. Przykładowo jest widocznie wyższy w przypadku artykułów RTV / AGD, a niższy przy kupnie biżuterii, multimediów czy gier komputerowych.
Ze względu na wygodę posiadania smartfona praktycznie cały czas przy sobie, coraz więcej zakupów dokonuje się za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Obecnie jeszcze komputer przenośny (laptop) jest zdecydowanie najczęściej używanym urządzeniem w procesie dokonywania zakupów online, jednakże 37% kupujących deklaruje korzystanie ze smartfona, a 24% z tabletu podczas kupowania online. Najczęściej wskazywanymi przeszkodami korzystania z urządzeń mobilnych podczas e-zakupów są niewygodne formularze zakupowe oraz niedostosowanie stron do wersji RWD (technika projektowania strony www tak, aby jej wygląd i układ dostosowywał się automatycznie do rozmiaru okna urządzenia, na którym jest wyświetlany).
Najlepsze promocje dla Ciebie >>>
Skomentuj