Porównywarki cen – czy warto z nich korzystać?
Pierwsze porównywarki cen pojawiły się w polskim internecie ponad dekadę temu, jednak to w ostatnim czasie stały się popularne, jak nigdy przedtem. Klienci dzielą się na takich, którzy nie dokonają żadnych zakupów online bez wcześniejszego ich odwiedzenia oraz takich, którzy mogą się bez nich obejść. Jak zatem funkcjonują i czy warto z nich korzystać?
Na jakiej zasadzie działają porównywarki cen?
Porównywarki cen w swojej obsłudze są bardzo „user friendly” i to zapewne właśnie ta prostota sprawia, że konsumenci tak chętnie z nich korzystają. Porównać je można do wyszukiwarki, której wyniki wyszukiwań ograniczone są do produktów, realnie dostępnych w czasie wyszukiwania, w poszczególnych sklepach internetowych.
Wpisując w wyszukiwarkę nazwę danego towaru, pojawiają się od razu konkretne wyniki, które przeważnie odnoszą się do ich ceny lub najwyższej oceny wystawionej przez klientów, jako najbardziej godne uwagi. Klient może zdecydować czy wybierze najtańszą opcję, najlepiej ocenioną czy po prostu ofertę konkretnego sklepu. Stąd już tylko krok i ostateczna decyzja klienta prowadząca do zakupu danego towaru.
Można więc porównywarki cen nazwać bazą sklepów i ofert w nich zawartych, które są dodatkowo wzbogacone opiniami klientów o danej platformie sprzedażowej.
Jakie są zalety porównywarek cen?
Jak sama nazwa wskazuje, ogólnym założeniem porównywarek cen jest przede wszystkim analiza poszczególnych ofert na rynku i zestawienie ich pod względem ceny – najważniejszego kryterium dla większości konsumentów. Lubimy oszczędzać, przepłacanie kojarzy się nam ze swego rodzaju oszustwem, więc serwisy tej kategorii są dla niektórych konsumentów prawdziwym „zbawieniem” i najprostszą drogą do udanych zakupów.
To również wygoda, ponieważ wpisując nazwę jednego produktu, możliwe jest odwiedzenie wielu sklepów, w dosłownie kilka chwil. O wiele trudniejsze byłoby wyszukiwanie najpierw tych sklepów, a następnie później weryfikowanie dostępności interesujących nas przedmiotów, jak i ich cen na innych portalach.
Ponadto porównywarki cen są wzbogacone o dodatkową wartość, jaką są wcześniej wspomniane opinie klientów. Element ten nieco przypomina serwis Allegro, gdzie użytkownicy korzystający z usług sprzedającego, po zrealizowanej usłudze wystawiają mu ocenę.
Przydatne w kontekście ewentualnych zakupów są również informacje odnoszące się do kosztów wysyłki. Warto czytać również opisy poszczególnych ofert, ponieważ niekiedy mogą znajdować się tam dodatkowe korzyści jak np. gratisowe próbki.
Jakie są wady porównywarek cen?
Jeśli chodzi o wątpliwości związane z porównywarkami, nie da się ukryć, że tutaj pole do dyskusji i insynuacji jest wiele. Przede wszystkim największym zarzutem, jaki pojawia się w kontekście tego typu portali jest rzetelność wyników wyszukiwań. Chodzi tu przede wszystkim o zakres sklepów, jakie pojawiają się w danej porównywarce. Jak zostało wcześniej wspomniane, działają one na zasadzie bazy, a więc ich wartość będzie stanowiła jedynie to, co zostało wprowadzone do sytemu. Zazwyczaj odbywa się to na zasadzie współpracy, a więc dana platforma sprzedażowa jeśli chce być uwzględniania w wynikach, musi nawiązać współpracę z porównywarką. W związku z tym klienci często mają mieszane uczucia, co do obiektywności wyświetlających się wyników.
Pojawiają się również opinie, iż porównywarki służą jedynie do wypromowania sklepów internetowych. Z uwagi na fakt, iż są one odwiedzane dziennie przez setki tysięcy, a może i miliony unikalnych użytkowników, stanowią cenne pod względem marketingowym narzędzie promocji. Zarówno poprzez samo pozycjonowanie strony, jak i względy wizerunkowe, na zwiększeniu dostępności dla klientów kończąc.
Zarzuty pojawiają się także w kontekście samych opinii o sklepach, bo o marketingu szeptanym wie już niemal każdy klient sklepów online. I choć jest on coraz mniej popularną praktyką to porównywarki wydają się być obecnie jednym z najlepszych rozwiązań pod tym kątem.
Jednym z chyba najbardziej poważnych zarzutów jest to, iż sklepy współpracują z porównywarkami cen np. poprzez opłacanie lepszych wyników lub podawanie informacji, które niekoniecznie są prawdziwe, ale mogą zachęcić konsumenta do odwiedzenia sklepu.
Z pewnością porównywaki cen dają bardzo dużą wygodę, chociażby pod względem rozeznania rynkowego. Dają możliwość oszczędności czasu oraz pieniędzy. Warto jednak podchodzić do ich wiarygodności z pewną rozsądnością, która da szansę na weryfikację prawdziwości otrzymywanych danych.
Najlepsze promocje dla Ciebie >>>
Skomentuj