Zakupy na urządzeniach mobilnych? Sprawdź raport o polskim rynku e-commerce.
Jak wynika z najnowszego raportu o rynku e-commerce przygotowanego przez Gemiusa dla Izby Gospodarki Elektronicznej, internauci najchętniej kupują w sieci, korzystając z laptopa. Odpowiedź taką wskazało niemal ośmiu na dziesięciu badanych (78 proc.). Znacznie rzadziej internauci robią e-zakupy na ekranach smartfonów (37 proc.) i tabletów (24 proc.). Dla porównania – robienie zakupów online za pomocą komputera stacjonarnego deklaruje dwie trzecie respondentów (66 proc.).
Najczęstsze problemy podczas e-zakupów
Badani mieli możliwość wskazania, co im najbardziej utrudnia zakupy przez internet za pomocą urządzenia przenośnego. Ponad połowa ankietowanych narzeka na niewygodne wypełnianie formularzy (61 proc.) i niedostosowanie stron WWW do zakupów w wersji mobilnej (56 proc.). Respondentom przeszkadza też między innymi zbyt wolne łącze internetowe (41 proc.), za małe litery (38 proc.) i brak aplikacji mobilnej (36 proc.).
Jedna transakcja na kilku urządzeniach
Ponad połowie internautów (52 proc.), którzy wykorzystują urządzenia mobilne do robienia zakupów online, zdarza się rozpoczynać proces zakupowy na smartfonie, a finalizować go na komputerze lub tablecie. W ten sposób najczęściej postępują osoby między 25 a 34 rokiem życia.
– W Polsce zjawisko mutliscreeningu jest już faktem – mówi Karolina Karaś, ekspert Gemiusa. – Z roku na rok przybywa internautów, którzy w procesie zakupowym korzystają ze smartfona lub tabletu. Jednak internauci, mimo szczerych chęci przejścia pełnego procesu zakupowego na urządzeniu mobilnym, są zmuszeni dokończyć go na komputerze stacjonarnym. Dlaczego? Ponieważ e-przedsiębiorcy w przeciwieństwie do e-konsumentów nie przeszli jeszcze rewolucji mobilnej – dodaje Karaś.
Radzi ona również osobom prowadzącym sprzedaż internetową, żeby jak najszybciej wyszły naprzeciw potrzebom e-konsumentów. – Przede wszystkim warto dostosować swoją stronę WWW nie tylko do smartfonów, ale właśnie do tabletów. Choć w Polsce tych urządzeń jest znacznie mniej niż smartfonów, to nasze badania pokazują, że średnia wartość zamówień wykonanych za pomocą tabletu jest wyższa od średniej wartości zamówień ze smartfona czy nawet PC – przekonuje ekspert Gemiusa.
Karaś zwraca także uwagę na to, że telefonów komórkowych używamy przede wszystkim rano, a tabletów wieczorem. W związku z tym e-przedsiębiorcy mogą dostosować cały proces komunikacji marketingowej do użytkownika, który korzysta z wielu urządzeń w trakcie dnia.
Z kolei Grzegorz Wójcik, członek zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej zwraca uwagę, że nie tylko strona internetowa, ale również system rejestracji i płatności muszą być dostosowane do wszystkich urządzeń mobilnych, a do tego wyświetlać się podobnie, niezależnie od oprogramowania. – Wyzwaniem dla e-przedsiębiorców będzie również wykorzystanie takich technologii obsługujących e-sklep, by we wszystkich kanałach sprzedaży zapewnić klientowi te same doznania zakupowe – mówi Wójcik.
Więcej szczegółów znajdziesz w raporcie „E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polska”.
Najlepsze promocje dla Ciebie >>>
Skomentuj